Testaussuositukset

1. Polvilumpioluksaatiotutkimus. Vähintään 12kk ikäiselle (alle 3-vuotiaan
tulos voimassa 2-vuotta, yli 3-vuotiaan voimassa pysyvästi)
2. BAER-testi eli kuulon tason tutkiminen. Vähintään 7-viikkoisena tehty
(varmempi tulos yli 12-viikkoisena)
3. Munuaisten toiminta-arvon mittaaminen. UPC (prot/krea-suhde) virtsasta (tulos alle 0.3). Yli 12kk ikäiselle ja vuosittain.
4. Sydämen kuuntelu mahdollisten sivuäänien havaitsemiseksi.
Virallinen tulos yli 12kk ikäiselle. Virallinen SKL tulos voimassa 2-vuotta, SBYn suositus tutkia vuosittain.
5. Sydämen ultraäänitutkimus, koska monet sivuäänet jäävät havaitsematta
pelkällä kuuntelulla. Ultraäänitutkimuksella saadaan myös tieto mahdollisista
sydämen rakennevirheistä.
6. LAD-geenitesti (letaali akrodermatiitti) DNA-statuksen selvittämiseksi.
Voidaan tehdä jo pikku pennulle, kahden terveen vanhemman pennut ovat
myös terveitä.

Bullterrierien PEVISA-ohjelma päivittyi 1.1.2022. Kaikkien rotujen voimassaolevat ohjelmat löydät Kennelliiton sivuilta osoitteesta https://www.kennelliitto.fi/…/pevisa-ja-muut-rotukohtaiset…

Ohessa PEVISA-muistilista huomioon otettavista asioista pentuetta suunnitellessa.

Terveystukien maksamisperusteita päivitettiin syyskokouksessa 2020 vastaamaan Suomen Terrierijärjestön 30.8.2020 päätöstä, jonka mukaan Suomen Bullterrieriyhdistys ei enää edusta kääpiöbullterriereitä, vaan pelkästään rotua bullterrieri.

SUOMEN BULLTERRIERIYHDISTYS TUKEE JÄSENTENSÄ OMISTAMIEN BULLTERRIEREIDEN SEURAAVIA TUTKIMUKSIA (TUKIEHDOT ALEMPANA) 25.10.2020 ALKAEN

1. Sydämen ultraäänitutkimus: 100€/koira/2v
2. Polvilausunto: 20€, kertaluontoinen
3. Baer-testaus: 10 €, kertaluontoinen
4. UPC: 20€, maksetaan vuosittain
5. Ruumiinavaus:  100% kuluista, koiran oltava rekisteröity, jäsenen omistama ja alle 8 vuotias.
6. LAD-geenitestit bullterriereille: 20€/koira, kertaluontoinen. Maksetaan eläinlääkärin tai virallisen näytteenottajan tekemälle testille.
7. Luonnetestimaksut: jäsenten omistamien bullterriereiden luonnetestimaksut (1 testi per jäsenen omistama bullterrieri) kuittia ja tuloslomaketta vastaan ajalle 30.10.2022 – 31.12.2023.

Testien on oltava aina Suomen Kennelliiton virallisia testejä, siltä osin kuin ne ovat saatavissa.

JÄSENEN OMISTAMA BULLTERRIERI ON OIKEUTETTU TERVEYSTESTAUSTUKEEN SEURAAVIN EHDOIN

Tukea tulee hakea kolmen kuukauden kuluessa tutkimuksen suorittamisesta. Hakiessasi testaustukea lähetä tutkimustulosten kopiot sbyjalostus@gmail.com ja tilinumero sekä henkilötunnus suoraan rahastonhoitajalle anne_sinisalo@msn.com  Alta löydät tarkemmat ohjeet ja ehdot tukien hakemiseen. Terveystukia maksetaan tästä eteenpäin kerran kuussa, joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina. Anomukset tulee olla jalostustoimikunnalla edellisen viikon perjantaihin mennessä.

Kaikissa yhdistykselle lähetettävissä tutkimustuloksissa tulee olla

• koiran virallinen nimi
  • syntymäaika
  • rekisterinumero
  • tunnistenumero
  • omistajan henkilötunnus  (avustus terveystutkimukseen on verottajan ohjeiden mukaan koiran omistajan tuloveronalaista tuloa)

Tukikohtaiset ehdot:

1. BAER-testi eli kuulon tason tutkiminen
•Testaus tehdään virallisesti
•Lisätietoa virallisesta BAER-testausmenettelystä: Kennelliiton kuulotutkimusohje 2017
•Varma tulos saadaan yli 12 viikon ikäisenä eli 3kk ikäiseltä koiralta
•Tukea anottava viimeistään, kun pennut täyttävät 6kk

2. Sydämen ultraäänitutkimus
•Testaus tehdään virallisesti
•Koira on tutkimushetkellä vähintään 1 vuoden ikäinen
•Tukea on anottava 3kk sisään tutkimuksesta
•Tukea voi anoa 2 vuoden välein

3. Ruumiinavaus
•Tukea on anottava 3 kk sisään tutkimuksesta
•Tuki maksetaan kuittia vastaan

Toimintaohje pentueilmoituksiin:

Pentueilmoitukset kulkevat Jalostustoimikunnan kautta, jotta testitulokset voidaan tarkistaa ja ilmoittaa sivuille, joten lähetäthän kopiot tutkimustuloksista jalostustoimikunnalle: sbyjalostus@gmail.com

Kaikki testien tulokset ilmoitetaan tuloksella / päivämäärin ja tutkimustuloksissa pitää aina olla koiran virallinen nimi, syntymäaika, rekisterinumero ja tunnistenumero. Omistaja on vastuussa koiriensa testien ajan tasalla olemisesta ja tulosten toimittamisesta jalostustoimikunnalle.

Pentueilmoitusta varten kasvattajille on oma kaavake, joka löytyy Pentueilmoituslomake