Artikkelit

Ketkä puuhaavat yhdistyksessä? Tutustu Bullipäivätoimikuntaan!

Bullipäivätoimikunnan tarkoituksena on toteuttaa Bullipäivät ja sen yhteydessä järjestettävä huutokauppa ja juhlaillallinen. Bullipäivät on Suomen Bullterrieriyhdistyksen vuosittainen erikoisnäyttely bullterriereille. Näyttelyn tavoitteena on edistää terveiden, hyväluonteisten, käyttöominaisuuksiltaan ja rakenteeltaan sekä ulkomuodoltaan rodunomaisten, hyvinvoivien koirien kasvatusta.

Ketkä puuhaavat yhdistyksessä? Tutustu Jalostustoimikuntaan!

Jalostustoimikunnan tarkoituksena on ohjata ja valvoa rodun jalostusta maassamme ja avustaa kasvattajia ja jalostusyksilöiden omistajia jalostussuunnittelussa antamalla neuvontaa ja informaatiota. Toiminnan tavoitteena on terveiden, rotumääritelmän vaatimukset täyttävien koirien kasvatuksen tukeminen…

Ketkä puuhaavat yhdistyksessä? Tutustu Trophytoimikuntaan!

“Hallituksen lisäksi toimin Trophytoimikunnan vetäjänä. Trophytoimikunnan toiminnassa olen ollut mukana vuodesta 2021 saakka. Trophytoimikunnan tehtävänä on valita koirat mm. Bullipäivillä järjestettävään Trophy-kutsukilpailuun…

Ketkä puuhaavat yhdistyksessä? Tutustu rahastonhoitajaan ja jäsensihteeriin!

”Hankin ensimmäisen bullini 1987. Sen piti olla ihan tavallinen kotikoira, mutta niinhän siinä kävi, että harrastus vei mennessään. Lopulta kasvatin 7 pentuetta kennelnimellä Nooakin Arkin. Kasvattini saavuttivat mm. Vuoden pentu, Vuoden bulli ja Bullipäivän voittaja -meriitit. Paras saavutukseni on kuitenkin se, että minulta bullin hankkineet halusivat minulta myös sen seuraavan ja sitäkin seuraavan bullin. Välit säilyivät hyvinä, vaikka vastoinkäymisiäkin tuli. Elämäntilanteet muuttuvat ja viimeisestä bullistani luovuin 2012. Tulihan siinä 25 vuotta pyörittyä.

Ketkä puuhaavat yhdistyksessä? Tutustu hallitukseen!

Suomen Bullterrieriyhdistyksen hallituksen tehtävänä on hoitaa yhdistyksen asioita. Hallitukseen valitaan kahdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan puheenjohtaja, jonka lisäksi hallitukseen kuuluu kuusi kahdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan valittavaa muuta jäsentä, joista kolme on vuosittain erovuorossa. Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan sekä nimeää sihteerin ja rahastonhoitajan. Rahastonhoitaja ja sihteeri voidaan valita hallituksen ulkopuolelta.

Kasvattajaesittelyssä Prisman

Olen Anitta Aeschlimann ja asun tällä hetkellä toistaiseksi Vantaalla ja kasvatan kääpiöbullterriereitä sekä käyttölinjaisia saksanpaimenkoiria ja biewerterriereitä kennelnimellä Prisman. Kennelnimi on myönnetty vuonna 1989. Koirien kasvatuksessa olen ollut mukana koko ikäni, lähes 60v. Synnyin perheeseen, jossa koirien kasvatusta oli ollut jo useamman sukupolven ajan. Ihastuin bullterrieriin jo pikkutyttönä nähdessäni sellaista ulkoilutettavan usein kotinurkillani.

Kasvattajaesittelyssä Snakecharmer’s

Olen Katerina Mlcochova Nummelasta, ja olen kasvattanut kääpiöbullterriereitä vuodesta 2010 kennelnimellä Snakecharmer’s.

Lapsesta saakka olen ollut hyvin kiinnostunut kaikista eläimistä, erityisesti koirista. Tiesin jo nuorena, että haluaisin käydä koiranäyttelyissä ja kasvattaa koiria. Jossain vaiheessa sain käteeni kirjan ”Pienet metsästyskoirat”, jossa oli esittely bullterriereistä. Olin täysin myyty, wow, mikä koira!

PKS-Bullien terveiset ja vuoden 2024 lenkkipäivämäärät

Tänä vuonna Pääkaupunkiseudun Bulterrierit on koonnut bulleja lenkeille Helsingin Töölönlahdella, Rastilassa ja Uutelassa, Järvenpään Lemmenlaaksossa, Vantaan Petikossa ja Hakunilassa sekä Kirkkonummella Ankarlaxissa. Luvassa on vielä vuoden viimeinen lenkki joulukuussa Helsingin Seurasaaressa, jonka jälkeen palkitaan taas vuoden reippaimmat bullit. Iso kiitos kaikille lenkeille osallistuneille ja lenkkireittejä vetäneille, teille tätä tehdään!

Bullipäivät 2023 – Kentän laidalta

Katariina, kennel Undeniabull – Kasvattajatuomari on harvinaista herkkua täällä Suomessa

Katariina on ollut ensimmäistä kertaa Bullipäivillä vuonna 1997 ensimmäisen bullterrierinsä Armin kanssa. Tällöin tuomarina oli Englannista Eric Stanley, kennel Aricon.

Pakastespermalla vaihtoehtoja koiranjalostukseen

Pakastetun sperman käyttö tarjoaa vaihtoehtoja koirien jalostukseen ja auttaa geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämisessä. Sen avulla nartun siementämiseen voidaan käyttää kaukanakin asuvaa urosta tai lupaavan uroksen spermaa voidaan pakastaa myöhempää käyttöä varten. Pakaste säilyy nestemäisessä typessä käyttökelpoisena jopa ikuisesti, joten jalostusvalintoja voidaan tehdä koirasukupolvienkin päästä.