Rotumääritelmä

(BULL TERRIER)

Alkuperämaa: Britannia

YLEISVAIKUTELMA:
Voimakasrakenteinen, lihaksikas, tasapainoinen ja aktiivinen. Ilme tarkkaavainen, määrätietoinen ja älykäs. Erikoispiirteenä kuonon kärkeä kohti kaartuva (downfaced), munanmuotoinen pää.
Koosta riippumatta sukupuolileima hyvin selvä.

KÄYTTÄYTYMINEN / LUONNE:
Rohkea ja temperamenttinen, hyväntuulinen. Luonteeltaan vakaa, koulutettavissa. Itsepäinen mutta erittäin ihmisystävällinen.

PÄÄ:
Pitkä, voimakas ja syvä kuonon kärkeen asti, mutta ei karkea. Edestä katsoen munanmuotoinen ja täyteläinen, pään pinta sileä ilman painaumia ja kuoppia. Sivusta katsoen profiili kauniisti alaspäin kaartuva niskakyhmystä kirsuun.
Kallo: Päälaki korvien välissä lähes tasainen.
Kirsu: Musta ja kärjestään alaspäin kääntynyt. Sieraimet hyvin kehittyneet.
Huulet: Tiiviit
Leuat / hampaat / purenta: Alaleuka syvä ja voimakas. Hampaat terveet, puhtaat, vahvat, suuret ja säännölliset. Säännöllinen ja täydellinen leikkaava purenta, ts. alaleuan etuhampaat koskettavat tiiviisti yläleuan etuhampaiden takapintaa ja ovat kohtisuorassa leukoihin nähden.
Silmät: Kapeat, vinoasentoiset ja kolmionmuotoiset. Mustat tai mahdollisimman tummanruskeat niin, että ne näyttävät lähes mustilta. Katse on läpitunkeva. Etäisyys kirsusta silmiin on huomattavasti suurempi kuin silmistä niskakyhmyyn. Siniset tai osittain siniset silmät ovat vakava virhe.
Korvat: Pienet, ohuet ja sijaitsevat lähellä toisiaan. Korvat ovat jäykästi ja pystysuoraan pystyssä.

KAULA:
Erittäin lihaksikas, pitkä, kaareva. Lavoista päätä kohti kapeneva. Ei löysää kaulanahkaa.

RUNKO:
Pyöristynyt ja syvä; kylkiluut selvästi kaarevat. Rintakehä on syvä ja vatsaviiva nousee hieman.
Selkä: Lyhyt, vahva, selkälinja sään takana vaakasuora, kaareutuu loivasti lanteen kohdalla.
Lanne: Leveä, lihaksikas
Rintakehä: Edestä katsoen leveä.
Alalinja: Muodostaa rintalastasta vatsaan kauniin, nousevan kaaren.

HÄNTÄ:
Lyhyehkö ja alas kiinnittynyt, asennoltaan vaakasuora. Tyvestä paksu, kärkeä kohti kapeneva.

RAAJAT

ETURAAJAT: Koira seisoo vakaasti täysin yhdensuuntaisilla eturaajoillaan. Aikuisen koiran eturaajojen pituus on suurin piirtein sama kuin rintakehän syvyys.
Lavat: Voimakkaat ja lihaksikkaat olematta raskaat.
Lapaluut leveät, litteät, tiiviisti rintakehän myötäiset, selvästi viistot, lähes suorassa kulmassa olkavarteen nähden.
Kyynärpäät: Rungonmyötäiset ja vahvat.
Kyynärvarret: Erittäin vankkaluiset, luustoltaan pyöreät.
Ranteet: Pystysuorat.
Etukäpälät: Pyöreät ja tiiviit, varpaat hyvin kaareutuneet.

TAKARAAJAT:
Takaa katsottuna yhdensuuntaiset
Reidet: Lihaksikkaat
Polvet: Hyvin kulmautuneet
Sääret: Hyvin kehittyneet
Kintereet: Hyvin kulmautuneet
Välijalat: Lyhyet ja vahvat
Takakäpälät: Pyöreät ja tiiviit, varpaat hyvin kaareutuneet.

LIIKKEET:
Sulavat ja vaivattomat; liikkuessaan koira pysyy tiiviinä. Liikunta on vaivatonta ja maata voittavaa, huolettoman itsevarmaa. Ravissa liikkeet yhdensuuntaiset sekä edestä että takaa, vauhdin kasvaessa raajat lähenevät toisiaan. Eturaajan liike ulottuu pitkälle eteen, ja takaraajojen liike on vaivatonta. Nivelet liikkuvat joustavasti ja takaraajojen työntö on erittäin voimakas.

NAHKA:
Tiivis

KARVAPEITE
Karva: Lyhyt, sileä, kiiltävä, pinnanmyötäinen, tasaisesti peittävä ja karkealta tuntuva. Pehmeä pohjavilla mahdollinen talvisaikaan

VÄRI:
Valkoinen: Puhtaan valkea, pigmenttiläiskät ihossa
ja laikut päässä eivät ole virheitä.
Värillinen: Värilliset alueet vallitsevat valkoisiin nähden. Mustajuovikas, punainen, kellertävä (fawn) ja kolmivärinen (tricolour) hyväksytään. Muuten samanveroisista koirista juovikasta (brindle) pidetään parempana kuin muunväristä.
Pienipilkkuisuus (ticking) valkoisessa karvassa ei ole toivottua. Sininen ja maksanväri ovat hylkääviä virheitä.

KOKO:
Mitään paino- tai korkeusrajoja ei ole, mutta koira on kokoonsa ja suku-puoleensa nähden mahdollisimman voimakasrakenteinen