Jalostustietoutta ja -linkkejä

Bullterrierit
Kääpiöbullterrierit

Terveys

Primääri linssiluksaatio, PLL (kääpiöbullterrierit)

Linssiluksaation synty

Useimmiten linssi alkuun subluksoituu eli irtoaa pois paikaltaan vain osittain, mutta lopulta luksoituu eli irtoaa pois paikaltaan kokonaan ja koira on tällöin useimmiten 2-7- vuoden ikäinen. Yleensä molempien silmien linssit luksoituvat, mutta ei välttämättä samanaikaisesti. Linssi voi vaeltaa pupilli-aukon läpi silmän etukammiotilaan aiheuttaen silmän sisäisen nestekierron tukkeutumisen ja siten silmänpaineen nousun. Tila on tällöin kivulias ja jatkuessaan se johtaa verkkokalvon tuhoutumiseen ja siten näkökyvyn menetykseen. Nopea leikkaushoito on yleensä tarpeen, lopputuloksena on kuitenkin ennusteeltaan ja näkökyvyltään heikentynyt silmä.

Oireet

Joskus silmätarkastuksen yhteydessä näkyy, jos linssi on jo subluksoitunut. Tällöin linssin reunassa on kaarimainen muodostuma, joka kertoo, että linssi ei enää ole keskellä. Kun linssi luksoituu kokonaan oireet ovat vaihtelevia: sarveiskalvo voi turvota ja samentua, silmä on yleensä kipeä, punoittava ja vettä vuotava kohonneen paineen johdosta. Jos linssi luksoituu etukammioon, on tila hyvin vakava, koska linssi tukkii etukammionesteen virtauksen ja aiheuttaa äkillisen paineen nousun, glaukooman. Tila on kivulias ja vaurioittaa nopeasti silmänpohjaa, 72 tunnin kuluessa tapahtuu jo peruuttamattomia vaurioita. Linssi voi aiheuttaa myös vaurioita ja tulehduksen sarveiskalvoon, joka turpoaa ja samenee. Myös taaksepäin luksoituva linssi voi aiheuttaa glaukooman, koska tällöin voi lasiaista päästä etukammioon ja se voi tukkia puolestaan etukammionesteen virtauksen tai aiheuttaa tulehduksen.

Hoito

Nykyään linssi pyritään leikkaamaan jo subluksaatiovaiheessa, jolloin ripustinsäikeet eivät ole rappeutuneet kokonaan, eikä liikkuva linssi ole ehtinyt aiheuttaa mikrotraumaa silmän sisällä. Linssikapselin verhoama linssi tyhjennetään ensin linssikapselin etuosaan tehdyn aukon kautta ns. fakoemulsifikaatiomenetelmällä, jonka jälkeen kapseli poistetaan leikkauksessa käytetyn pienen (3-4 mm) sarveiskalvon leikkaushaavan kautta. Tällä tavoin säästytään pitkän leikkaushaavan tekemiseltä ja voidaan paremmin ylläpitää silmän normaali silmänpaine leikkauksen ajan. Leikkausaika on lyhyt ja leikkauksen aikana aiheutettu silmän sisäinen trauma on minimaalinen.

Subluksoituneen linssin fakoemulsifikaatioleikkaushoito on ennusteeltaan parempi kuin kokonaan luksoituneen linssin poistoleikkaus. Myöhemmin ilmenevien komplikaatioiden (silmänpainetauti, verkkokalvoirtaumat) määrä on tutkitusti vähäisempi kuin kokonaan luksoituneen linssin poistoleikkauksessa. Näkökyky on toki edelleen merkittävästi heikentynyt linssin taittovoimakkuuden menettämisen myötä.

Silmätarkastukset

Muutosten diagnosointi vaatii silmäsairauksiin perehtyneen eläinlääkärin tekemän silmätutkimuksen eli oftalmoskooppisen tutkimuksen. Pupillit laajennetaan silmätippojen avulla noin puoli tuntia ennen tutkimuksen alkua. Virallisen silmätarkastuslausunnon voi antaa vain nk. panelisti eli virallisia silmätarkastuslausuntoja antavat perinnöllisiin silmäsairauksiin perehtyneet eläinlääkärit. Virallinen silmätarkastuslausunto on Suomen Kennelliittoon ja rotujärjestölle annettava todistus tunnistemerkityn koiran silmätutkimuksesta. Tutkimishetkellä terveelle koiralle annettavan silmälausunnon voimassaoloaika on yksi (1) vuosi ja tutkimus on suositeltavaa tehdä vuosittain muillekin kuin jalostuskoirille. Koska silmäsairaus voi ilmetä yksilöillä vasta jalostusuran päätyttyä, tulisi linssiluksaation rodusta poissulkemiseksi tutkia myös vanhempia eikä vain jalostukseen käytettäviä yksilöitä. LL diagnoosin saanutta koiraa ei tulisi käyttää jalostukseen.

Lähteenä käytetty: Marjukka Sarkanen ja Sari Jalomäki 2005/2008 luvalla.

PLL DNA- tutkimus:

Vuodesta 2009 alkaen on ollut mahdollista DNA PLL- testauttaa koiransa perimä tämän periytyvän silmäsairauden suhteen! Tutkimustulos on: terve, kantaja tai sairas. Näyte otetaan koiran suun limakalvolta, joten se on nopea ja helppo toimenpide. Suosittelemme kaikkien kääpiöbullien testaamista ja jos ostat pennun, niin ota selvää, että sen vanhemmat/pentu itse on DNA PLL- testattu!

Silmäeläinlääkärien lista Suomen Kennelliiton sivulla

Polvieläinlääkärit

Sydäneläinlääkärit

Bullterriereiden värit

Värilliset bullterrierit

• brindle valkoisin merkein tai kokobrindle eli solid
  • mustabrindle valkoisin merkein tai kokomusta-brindle
  • punainen valkoisin merkein, mustalla maskilla valkoisin merkein tai kokopunainen mustalla maskilla
  • fawn (kellertävä) valkoisin merkein, mustalla maskilla valkoisin merkein tai kokofawn mustalla maskilla
  • kolmivärinen eli tricolor valkoisin merkein (musta- ruskea- valkoinen) tai kokomusta tan merkein
  • Värillisissä bullterriereissä ihannevärinä pidetään kauniisti värittynyttä brindlevalkoista. Hylkääviä värejä bullterriereillä ovat puolestaan sininen ja maksanvärinen.

Valkoiset bullterrierit

• Valkoisina väriltään pidetään myös niitä yksilöitä, joilla on värimerkki päässään tai muualla rungossaan, jolloin se on ei toivottua. Pilkut valkoisen koiran karvassa ovat myös ei toivottuja, mutta pigmenttiläiskät iholla eivät ole virhe.
  • Mahdollisesta värimerkistä näkee, mitä väriä koira perimässään kantaa. Kaikilla valkoisilla yksilöillä on perimässään “väritekijä”, mutta paritettaessa kaksi valkoista yksilöä niiden pennut ovat kuitenkin aina valkoisia, vaikka vanhemmissa olisikin ollut värillisiä yksilöitä.

Näyttely- ja terveystulokset

KoiraNet- jalostustietojärjestelmässä:

Bullterrierit: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmNayttelyt.aspx?R=11.1&A=12

Kääpiöbullterrierit: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmNayttelyt.aspx?R=11.2&A=12

maalis
13:00 Suomen Bullterrieriyhdistys ry v... @ Renkomäen halli
Suomen Bullterrieriyhdistys ry v... @ Renkomäen halli
maalis 1 @ 13:00 – 16:00
Suomen Bullterrieriyhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous järjestetään Salpausselän Kennelpiirin tiloissa Renkomäen hallissa osoitteessa Simolankatu 2, 15680 Lahti sunnuntaina 1.3.2020 klo 13.00 KOKOUSKUTSU
touko
touko 16 @ 09:00 – 16:00
10:00 Helsingin ryhmänäyttely @ Tuomarinkartanon Vinttikoirakeskus
Helsingin ryhmänäyttely @ Tuomarinkartanon Vinttikoirakeskus
kesä 6 @ 10:00 – 16:00
Helsingin ryhmänäyttely @ Tuomarinkartanon Vinttikoirakeskus
Tervetuloa Helsingin ryhmänäyttelyyn 6.6.2020 Näyttelyssä arvostellaan rodut ryhmistä FCI 9 & FCI 2/3 Myös pennut (7 – alle 9kk). Näyttelyn järjestäjä: Helsingin Seudun Kennelpiiri ry, Terrierijaosto Tuomarina bulleille  Patrik Cederlöf, Ruotsi
Koko päivä Bullipäivät @ Lautsian kartano, hauho
Bullipäivät @ Lautsian kartano, hauho
kesä 13 – kesä 14 Koko päivä
Bullipäivät @ Lautsian kartano, hauho
Bullipäivät Open Show ja Trophy. Tuomari Chris Kilpatrick, kennel Kilacabar, UK. Tapahtuman FB sivut   Seuraa instassa!
Koko päivä Bullipäivät @ Lautsian kartano, Hauho
Bullipäivät @ Lautsian kartano, Hauho
kesä 14 Koko päivä
Bullipäivät Open Show ja Trophy.Tuomari Chris Kilpatrick, kennel Kilacabar, UK.