Pentuja

Kääpiöbullterrierit

A-  listalla olevien pentujen molemmat vanhemmat on terveystestattu suositusten mukaisesti :

1. Kuulo (molemmat kuulevia tai puolikuuro yhdistettynä kuulevaan)
    KUUROJA EI TULE KÄYTTÄÄ LAINKAAN JALOSTUKSEEN!
2. Sydän (kuuntelu),
3. Polvet
4. UPC arvo virtsasta < 0,3
5. LAD geenitestaus
6. LP geenitestaus
7. PLL geenitestaus

Geenitestien suhteen kantaja -kantaja yhdistelmien käyttäminen ei ole sallittua.

Kuulo- ja polvitutkimus on kertaluonteinen ja sydän sekä munuaisten toiminta-arvo tulee testata vuosittain. Tutkimustulos on voimassa vuoden tutkimuspäivästä. Lisäksi vaaditaan min. 18kk ikä molemmilta.

B- listalla olevien pentujen vanhemmilta puuttuu jokin/kaikki terveystestit tai tutkimustulokset/ tukimustulos on mennyt vanhaksi; tulosten laadulla ei ole merkitystä siihen, kummalla listalla pennut ovat.

Kääpiöbullterriereiden ensisijainen silmätutkimus on PLL DNA- testi, jonka tuloksen mukaan koira on terve, kantaja tai sairas. Tämän jälkeen kantajilla ja sairailla yksilöillä on tavanomaiset, säännölliset silmänpeilaukset.

Jalostuksessa toisen käytettävän kääpiöbullterrierin tulisi aina olla PLL DNA- terve, sillä PLL on periytyvä, koiralle erittäin kivulias ja hoitamattomana nopeasti sokeuteen johtava silmäsairaus.

Samoin LAD ja LP geenitestien suhteen toisen vanhemmista tulee olla terve.

Toimintaohje pentueilmoituksiin:

• Pentueilmoitukset kulkevat JTn kautta, jotta testitulokset voidaan tarkistaa ja ilmoittaa sivuille, joten lähetäthän kopiot tutkimustuloksista jalostustoimikunnalle: sbyjalostus(at)gmail.com
  • TÄYTÄ PENTUEILMOITUSLOMAKE, kaikki testien tulokset ilmoitetaan tuloksella / päivämäärin ja tutkimustuloksissa pitää aina olla koiran virallinen nimi, synt.aika. rekisterinumero ja tunnistenumero.

Pentueilmoituslomake

A- Lista